![]() Saturday, 30 June 2012 | 0000 ❤Curahan Hati❤
![]() DEFINISI KECERDASAN Menurut kamus dewan, kecerdasan bermaksud akal (untuk berfikir, mengerti, dan lain-lain seperti kepandaian, kepintaran, kecerdikan. Cantell (1971) pula melihat kecerdasan sebagai komposit atau kombinasi ciri-ciri manusia termasuk keupayaan melihat hubungan kompleks, iaitu kesemua proses yang melibatkan pemikiran abstrak, kebolehan menyelesaikan masalah dan kebolehan mempelajari keupayaan yang baru. Clark (1992), mendefinisikan kecerdasan sebagai akibat perkembangan dan hubungan antara corak genetik seorang individu dan peluang-peluang yang terdapat dalam persekitarannya. Sebenarnya istilah 'kecerdasan' mula diperkenalkan oleh Sir Francis Galton dan beliau percaya bahawa kebolehan intelek seseorang adalah bersifat penurunan. Terdapat beberapa faktor mempengaruhi kecerdasan seseorang individu iaitu faktor warisan iaitu kecerdasan dipengaruhi oleh hubungan genetik. Selain itu, faktor persekitaran seperti susunan kelahiran, kelas sosial dan cara pengasuhan ibu bapa turut mempengaruhi keceerdasan sesorang individu itu. KECERGASAN PELBAGAI Pada tahun 1983, seorang ahli psikologi barat iaitu Howard Gardner telah mengasaskan satu teori yang berkaitan dengan kecerdasan iaitu teori kepelbagaian kecerdasan melalui bukunya Garner, 'Frames Of Mind'. Teori ini hasil daripada kriteria tersendiri dalam kalangan kanak-kanak biasa dan kanak-kanak istimewa. Menurut Howard Gardner, kecerdasan tidak boleh diwarisi semata-mata dan kecerdasan boleh dipengaruhi oleh budaya, persekitaran, peluang pendidikan, makanan. suasana pembelajaran dan lain-lain. Teori Kecerdasan Pelbagai yang diperkenalkan oleh Howard Gardner lebih kepada aspek kognitif dan perkembangan psikologi, antropologi dan sosiologi dalam menjelaskan kecerdasan manusia. Pada mulanya teori ini terdiri daripada tujuh kecerdasa tetapi pada tahun 1999, dua lagi kecerdasan dimasukkan kedalam teori ini. Pendapat yang dikemukan oleh Howard gardner menunjukkan bahawa kecerdasan seseorang dapat ditingkatkan melalui pendidikan dan latihan. Beliau juga telah menyenaraikan lapan kecerdasan yang terdapat pada seseorang. kecerdasan seseorang tidak semestinya melibatkan kesemua kecerdasan yang dinyatakan oleh Howard Gardner. Walaubagaimanapun, Garnerd (2005), telah membuat satu spekulasi bahawa terdapat kewujudan kecerdasan yang kesembilan iaitu 'existential intelligent' yang digelar oleh beliau sebagai 'intelligece of big question'. Menurut Gardner, setiap individu mempunyai tahap kecerdasan yang berbeza kecerdasan dan kecerdasan tersebut boleh ditingkatkan dengan pendidikan melalui aktiviti yang bersesuaian. Kesembilan kecerdasan yang rendah dalam jenis kecerdasan yang lain. Walaubagaimanapun, terdapat juga mereka yang mempunyai tahap kecerdasan dalam kesemua lapan kecerdasan yang disenaraikan. Kecerdasan yang dinyatakan dalam teori kepelbagaian kecerdasan mempunyai perkaitan antara kecerdasan tersebut. Hampir semua orang boleh diperkembangkan dalam kelapan-lapan kecerdasan yang disenaraikan ke tahap yang tinggi, jika keadaan-keadaan seperti penggalakan, pengkayaan dan pengajaran adalah sesuai (Armstrong, 1994). Dalam konteks pendidikan guru memainkan peranan penting untuk merancang aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran supaya dapat memenuhi keperluan kecerdasan iaitu terdiri daripada sembilan kecerdasan yang diperkenalkan oleh Gardner. LAPAN JENIS KECERDASAN PELBAGAI
|
❤Pemilik Hati❤ ![]() Assalamualaikum ! hai ! saya Noor Zaironna Jaihan, Untuk pengetahuan semua blog ini digunakan untuk matapelajaran Kecerdasan Emosi^^ PERHATIAN!, INGAT SEBELUM MENYESAL HARGAI MANUSIA DI SEKELILING ANDA SEBELUM DIA PERGI ❤Jejak Hati❤
|